Transztér meghajtás
Az alapvető térmeghajtási
 rendszereket az Alfa Kvadráns nagyhatalmai már több mint három 
évszázada használják. A térhajtómű technológia roppant sikeresnek 
bizonyult és a térmeghajtás terén még rengeteg fejlődésre van lehetőség.
 Mindemellett, a Daystrom Intézetben dolgozó tudósok már 2275-ben 
felvetették, hogy a normál térhajtás fizika csupán csak egy kis része 
egy sokkal nagyobb rejtélynek. Ez a technológia, amelyet 
"transztérhajtómű"-nek neveztek el, hamarosan felkeltette a 
Csillagflotta érdeklődését. A transztérmeghajtás működése hasonlít egy 
féregjáratéhoz. Ahhoz, hogy keresztülhatoljanak a szubtéren és folyosót 
nyissanak a normál űrből, speciális részecskékre van szükség, a 
tachionokra. Amint megfelelő frekvenciájú tachionokat találtak, egy rés 
nyílik a normál űrből a szubtéren keresztül, ezzel egy transztérfolyosót
 hozva létre. A résbe szubtéri energia olyan nagy erővel áramlik, hogy 
bármit beránt, és hitetlen sebességre gyorsít, aki túl közel van. Nagyszabású
 mérnöki tervezési programba kezdtek a Csillagflottánál, melynek célja 
egy transztér sebességekre is képes csillaghajó kifejlesztése volt. Ebbe
 az új "Excelsior" osztályba a legfejlettebb számítógépeket, érzékelőket
 és fegyver rendszereket építették volna be - ez lett volna egészen 
egyszerűen az ismert űr legfejlettebb járműve. Sajnos azonban, miközben 
az Excelsior nem meghajtással kapcsolatos rendszerei sikeresek voltak, a
 transztérhajtómű program túl nagyratörőnek bizonyult. 2285-ben 
indították el, és csak a főgépész szándékos szabotázsa akadályozta meg a
 katasztrofális gondolarobbanást a hajó első útján. A gépeken végzett 
elkövetkező évek munkája ellenére az Excelsiort kudarcnak nyilvánították
 - soha nem hajtott végre sikeres próbarepülést és soha nem lépte át a 
transztér küszöböt. A Csillagflotta teljesen leállította a transztér 
programot 2287-ben, és a hajót egy normál térhajtóművel szerelték fel.  Azonban
 nem ez jelentette a Föderációs transztér technológia végét. 2372-ben a 
USS Voyager legénysége két rövid űrsikló repülést hajtott végre 10-es 
fokozattal - valójában meglovagolva a küszöböt, végtelen sebességgel 
utazva. Azonban több igen jelentős probléma merült fel ezen megközelítés
 révén: a Voyager kísérletben résztvevő tagjai komoly egészségügyi 
problémákat tapasztaltak, beleértve a genetikai elváltozásokat is. A 
Voyager-nek sikerült elküldenie ezeknek a repüléseknek néhány adatát a 
Csillagflottának 2373-ban egy idegen kommunikációs antennán keresztül. A
 technológiát elemző szakértők jelezték azt, hogy a Voyager által 
tapasztalt nehézségek csupán a jéghegy csúcsát képezik. A garantált 
genetikai károsodáson kívül az ilyenfajta transztér meghajtáshoz 
kapcsolódó szubtéri mezők 85%-os halálozási arányt okoznak 
repülésenként. Jelentős problémaként megmaradt még az ilyen meghajtást 
használó jármű navigálása és éppen ezért még a pilóta nélküli szondák is
 használhatatlannak bizonyultak. Bár többen
 úgy vélik, hogy a transztérhajtómű lehetetlenség, a legfrissebb 
kísérletek azt mutatják, hogy a transztéri utazás mégiscsak lehetséges. 
2364-ben a USS Enterprise számos rövid transztér repülést hajtott végre 
az Utazóként ismert idegen segítségével. 2369-ben a Borg harmadszor tört
 be a föderációs űrbe a Lore nevű android parancsnoksága alatt. Ez 
alkalommal a Borg egy olyan transztér járművet használt, amely képes 
volt olyan járatok létrehozására, melyeken belül egy tárgy hihetetlen 
sebességgel mozoghatott. A USS Enterprise belépett az egyik ilyen 
járatba és egy rövid utazást tett 236.000.000 - szoros fénysebességgel. 
Ezt a járművet, melyről úgy gondoljuk, hogy egy továbbfejlesztett 
prototípus volt, később az Enterprise elpusztította. 2369-ben
 a USS Enterprise-D tanúja volt a transztérfolyosó működésének, amelyet 
egy borg hajó használt. Az Enterprise-nak tachíonok sugárzásával 
sikerült aktiválnia egy borg transztérfolyosót. A folyosóban az hajó 
legénysége felfedezte, hogy a szubtér olyan mértékben megváltozott, hogy
 a normál térben lévő többszáz fényévnyi távolságok nagyban 
lecsökkentek. A meghajtás e változatával a borg hajók 20-szor gyorsabban
 haladhatnak, mint a Csillagflotta hajók. A Borg a transztérfolyosók 
széles hálózatával rendelkezik az egész galaxisban, habár az egyes 
folyosók csak néhány hónapig működnek, aztán újakat kell létrehozni.
 Azonban
 nem ez jelentette a Föderációs transztér technológia végét. 2372-ben a 
USS Voyager legénysége két rövid űrsikló repülést hajtott végre 10-es 
fokozattal - valójában meglovagolva a küszöböt, végtelen sebességgel 
utazva. Azonban több igen jelentős probléma merült fel ezen megközelítés
 révén: a Voyager kísérletben résztvevő tagjai komoly egészségügyi 
problémákat tapasztaltak, beleértve a genetikai elváltozásokat is. A 
Voyager-nek sikerült elküldenie ezeknek a repüléseknek néhány adatát a 
Csillagflottának 2373-ban egy idegen kommunikációs antennán keresztül. A
 technológiát elemző szakértők jelezték azt, hogy a Voyager által 
tapasztalt nehézségek csupán a jéghegy csúcsát képezik. A garantált 
genetikai károsodáson kívül az ilyenfajta transztér meghajtáshoz 
kapcsolódó szubtéri mezők 85%-os halálozási arányt okoznak 
repülésenként. Jelentős problémaként megmaradt még az ilyen meghajtást 
használó jármű navigálása és éppen ezért még a pilóta nélküli szondák is
 használhatatlannak bizonyultak. Bár többen
 úgy vélik, hogy a transztérhajtómű lehetetlenség, a legfrissebb 
kísérletek azt mutatják, hogy a transztéri utazás mégiscsak lehetséges. 
2364-ben a USS Enterprise számos rövid transztér repülést hajtott végre 
az Utazóként ismert idegen segítségével. 2369-ben a Borg harmadszor tört
 be a föderációs űrbe a Lore nevű android parancsnoksága alatt. Ez 
alkalommal a Borg egy olyan transztér járművet használt, amely képes 
volt olyan járatok létrehozására, melyeken belül egy tárgy hihetetlen 
sebességgel mozoghatott. A USS Enterprise belépett az egyik ilyen 
járatba és egy rövid utazást tett 236.000.000 - szoros fénysebességgel. 
Ezt a járművet, melyről úgy gondoljuk, hogy egy továbbfejlesztett 
prototípus volt, később az Enterprise elpusztította. 2369-ben
 a USS Enterprise-D tanúja volt a transztérfolyosó működésének, amelyet 
egy borg hajó használt. Az Enterprise-nak tachíonok sugárzásával 
sikerült aktiválnia egy borg transztérfolyosót. A folyosóban az hajó 
legénysége felfedezte, hogy a szubtér olyan mértékben megváltozott, hogy
 a normál térben lévő többszáz fényévnyi távolságok nagyban 
lecsökkentek. A meghajtás e változatával a borg hajók 20-szor gyorsabban
 haladhatnak, mint a Csillagflotta hajók. A Borg a transztérfolyosók 
széles hálózatával rendelkezik az egész galaxisban, habár az egyes 
folyosók csak néhány hónapig működnek, aztán újakat kell létrehozni. 
 A
 USS Voyager legénysége - akik a saját transztérhajtóművükkel is 
kísérleteztek 2372-ben - a Delta Kvadránsbeli útjuk során találkoztak a 
Voth-ként ismert fajjal, amely képes a transztérváltásra. Egy tipikus 
Voth hajó transztérhajtóművének segítségével a fénysebesség 200000 
szeresére volt képes. A Voyager ez után találkozott a Borgokkal és 
megerősítették azt, hogy a szabvány Borg Kockák is képesek az olyan 
transztérjárat használatára, mint amilyent a Lore irányítása alatt álló 
kísérleti jármű használt. Ez a hajtómű azonban sokkal lassabb, mint az, 
amelyik Lore járművén volt, mely technológiát úgy tűnik a Borgok 
félretettek a prototípus elvesztése után. A
 USS Voyager Hétkilenced segítségével megpróbált transztérfolyosót 
létrehozni, de nem sikerült. Viszont sikerült lopni a Borgtól egy 
transztértekercset, amivel 20.000 fényévet meg is tudtak tenni, mielőtt 
az tönkrement.
 A
 USS Voyager legénysége - akik a saját transztérhajtóművükkel is 
kísérleteztek 2372-ben - a Delta Kvadránsbeli útjuk során találkoztak a 
Voth-ként ismert fajjal, amely képes a transztérváltásra. Egy tipikus 
Voth hajó transztérhajtóművének segítségével a fénysebesség 200000 
szeresére volt képes. A Voyager ez után találkozott a Borgokkal és 
megerősítették azt, hogy a szabvány Borg Kockák is képesek az olyan 
transztérjárat használatára, mint amilyent a Lore irányítása alatt álló 
kísérleti jármű használt. Ez a hajtómű azonban sokkal lassabb, mint az, 
amelyik Lore járművén volt, mely technológiát úgy tűnik a Borgok 
félretettek a prototípus elvesztése után. A
 USS Voyager Hétkilenced segítségével megpróbált transztérfolyosót 
létrehozni, de nem sikerült. Viszont sikerült lopni a Borgtól egy 
transztértekercset, amivel 20.000 fényévet meg is tudtak tenni, mielőtt 
az tönkrement. 
 Amikor
 Terrance professzor és Dr. Neltorr javaslatot tettek az ún. "TNG 
skálára" úgy számolták ki a skálát, hogy egy tárgy sebességét - ideális 
körülmények között - a szubtér tényező (faktor) növelésével adják meg a 
felhasznált energia minden ezerszeres növekedésénél egészen 9-es 
fokozatig. 9-es fokozat felett a hatványkitevő fokozatosan növekszik, 
majd 10-es fokozathoz közeledve meredekebb lesz. 10-es fokozatnál a 
hatványkitevő végtelen lesz - éppen ezért a 10-es fokozatot elérő tárgy 
végtelen sebességű lesz, az univerzum minden pontján egyszerre 
áthaladva. A szabvány térhajtóműveknek végtelen nagyságú energia 
szükséges a 10-es fokozat eléréséhez - természetesen ez lehetetlen 
feladatnak tűnik. A kor tudósai igen magabiztosan állítják azt, hogy a 
10-es fokozat a legvégső legyőzethetetlen határ. 2269-ben
 a Daystrom Intézetnél dolgozó tudósok a Terrance és Neltorr által 
kidolgozott elméleti szubtér modelleket tovább fejlesztették. Rájöttek 
arra, hogy matematikailag lehetőség van egy második szubtéri régióra, 
amely a 10-es fokozat határától egy hasonló, 20-as fokozatnál lévő 
határig terjed - egy olyan régió, amelyet a Daystrom Intézet sajtó 
osztályának P.R. képviselője "transztéri terület"-nek nevezett el, mely 
elnevezés pontatlansága ellenére találó.
 Amikor
 Terrance professzor és Dr. Neltorr javaslatot tettek az ún. "TNG 
skálára" úgy számolták ki a skálát, hogy egy tárgy sebességét - ideális 
körülmények között - a szubtér tényező (faktor) növelésével adják meg a 
felhasznált energia minden ezerszeres növekedésénél egészen 9-es 
fokozatig. 9-es fokozat felett a hatványkitevő fokozatosan növekszik, 
majd 10-es fokozathoz közeledve meredekebb lesz. 10-es fokozatnál a 
hatványkitevő végtelen lesz - éppen ezért a 10-es fokozatot elérő tárgy 
végtelen sebességű lesz, az univerzum minden pontján egyszerre 
áthaladva. A szabvány térhajtóműveknek végtelen nagyságú energia 
szükséges a 10-es fokozat eléréséhez - természetesen ez lehetetlen 
feladatnak tűnik. A kor tudósai igen magabiztosan állítják azt, hogy a 
10-es fokozat a legvégső legyőzethetetlen határ. 2269-ben
 a Daystrom Intézetnél dolgozó tudósok a Terrance és Neltorr által 
kidolgozott elméleti szubtér modelleket tovább fejlesztették. Rájöttek 
arra, hogy matematikailag lehetőség van egy második szubtéri régióra, 
amely a 10-es fokozat határától egy hasonló, 20-as fokozatnál lévő 
határig terjed - egy olyan régió, amelyet a Daystrom Intézet sajtó 
osztályának P.R. képviselője "transztéri terület"-nek nevezett el, mely 
elnevezés pontatlansága ellenére találó.
 2270-ben
 az után rájöttek arra, hogy ez az elméleti transztéri terület is csak 
egy része a teljes struktúrának. Az elmélet lehetővé teszi végtelen 
számú ilyen domain létezését, mindegyik között egy szubtéri korláttal. A
 2270-es évek elején nagy erőket fektettek be annak eldöntésére, hogy 
ezek a transztéri területek csak elméleti szerkezetek-e, vagy valósak is
 lehetnek. 2273-ban a Csillagflotta USS Wanderer nevű kutató hajója 
végrehajtott egy szubtéri részecske disszipációs kísérletet, mely 
döntőlen bizonyítatta azt, hogy a transztéri területek nemcsak hogy 
léteznek, de az is lehetséges, hogy az anyag megkerülve a szubtéri 
korlátot átlépjen a transztéri területre. Elméleti
 és gyakorlati tanulmányok hamar megállapították azt, hogy 10-es fokozat
 után infinitezimálisán közel van egy pont, ahol a szubtér faktor 
kitevője végtelenről nullára zuhan, majd ismét fokozatosan emelkedik. 
11-es fokozatnál a kitevő eléri a 123-t, mely után a normál szubtéri 
görbe viselkedését tükrözi. 19-es fokozatnál a kitevő elkezd emelkedni, 
és a 20-as fokozatnál ismét eléri a végtelent, hogy létrehozza a 
következő szubtéri korlátot. Az egész folyamat megismétlődik a második 
transztéri területen, majd a harmadikban, stb. Minden egyes területen a 
hatványalap ' állandó ' értéke exponenciálisan emelkedik - 103 -tól a 
szubtéri területen, 123-ra az első transztéri területen, 163-ra a 
harmadikban, majd 243 -ra, 403-ra és igy tovább. A következő ábrán a szubtéri terület és az első két transztéri terület szubtér faktor sebességeit láthatjuk.
 2270-ben
 az után rájöttek arra, hogy ez az elméleti transztéri terület is csak 
egy része a teljes struktúrának. Az elmélet lehetővé teszi végtelen 
számú ilyen domain létezését, mindegyik között egy szubtéri korláttal. A
 2270-es évek elején nagy erőket fektettek be annak eldöntésére, hogy 
ezek a transztéri területek csak elméleti szerkezetek-e, vagy valósak is
 lehetnek. 2273-ban a Csillagflotta USS Wanderer nevű kutató hajója 
végrehajtott egy szubtéri részecske disszipációs kísérletet, mely 
döntőlen bizonyítatta azt, hogy a transztéri területek nemcsak hogy 
léteznek, de az is lehetséges, hogy az anyag megkerülve a szubtéri 
korlátot átlépjen a transztéri területre. Elméleti
 és gyakorlati tanulmányok hamar megállapították azt, hogy 10-es fokozat
 után infinitezimálisán közel van egy pont, ahol a szubtér faktor 
kitevője végtelenről nullára zuhan, majd ismét fokozatosan emelkedik. 
11-es fokozatnál a kitevő eléri a 123-t, mely után a normál szubtéri 
görbe viselkedését tükrözi. 19-es fokozatnál a kitevő elkezd emelkedni, 
és a 20-as fokozatnál ismét eléri a végtelent, hogy létrehozza a 
következő szubtéri korlátot. Az egész folyamat megismétlődik a második 
transztéri területen, majd a harmadikban, stb. Minden egyes területen a 
hatványalap ' állandó ' értéke exponenciálisan emelkedik - 103 -tól a 
szubtéri területen, 123-ra az első transztéri területen, 163-ra a 
harmadikban, majd 243 -ra, 403-ra és igy tovább. A következő ábrán a szubtéri terület és az első két transztéri terület szubtér faktor sebességeit láthatjuk. 


A Föderációs hajók szubtérmeghajtással maximum kb. 9.96-os fokozatú sebességet képesek elérni. Ez a sebesség a fénysebesség kb. 3000-szorosa, de elvben magasabb sebességre is képesek lehetnek. Ezt egy hatékonyabb szubtérhajtóművel is el lehet érni a szubtér eltorzításával - a meghajtás eme módját a Csillagflotta tudósai transztérmeghajtásnak nevezik. A transztérmeghajtás működése hasonlít egy féregjáratéhoz. A féregjárat a téridő kontinuum egy eltorzulása, amikor is két távoli terület egy járaton keresztül közel kerül egymáshoz. A transztérfolyosó is így működik, annyi különbséggel, hogy nem a szubtér az, amelyet meggörbítenek. Ahhoz, hogy keresztülhatoljanak a szubtéren és folyosót nyissanak a normál űrből, speciális részecskékre van szükség, a tachionokra. Amint megfelelő frekvenciájú tachionokat találtak, egy rés nyílik a normál űrből a szubtéren keresztül, ezzel egy transztérfolyosót hozva létre. A résbe szubtéri energia olyan nagy erővel áramlik, hogy bármit beránt, és hitetlen sebességre gyorsít, aki túl közel van.









