Transztér meghajtás
Az alapvető térmeghajtási
rendszereket az Alfa Kvadráns nagyhatalmai már több mint három
évszázada használják. A térhajtómű technológia roppant sikeresnek
bizonyult és a térmeghajtás terén még rengeteg fejlődésre van lehetőség.
Mindemellett, a Daystrom Intézetben dolgozó tudósok már 2275-ben
felvetették, hogy a normál térhajtás fizika csupán csak egy kis része
egy sokkal nagyobb rejtélynek. Ez a technológia, amelyet
"transztérhajtómű"-nek neveztek el, hamarosan felkeltette a
Csillagflotta érdeklődését. A transztérmeghajtás működése hasonlít egy
féregjáratéhoz. Ahhoz, hogy keresztülhatoljanak a szubtéren és folyosót
nyissanak a normál űrből, speciális részecskékre van szükség, a
tachionokra. Amint megfelelő frekvenciájú tachionokat találtak, egy rés
nyílik a normál űrből a szubtéren keresztül, ezzel egy transztérfolyosót
hozva létre. A résbe szubtéri energia olyan nagy erővel áramlik, hogy
bármit beránt, és hitetlen sebességre gyorsít, aki túl közel van. Nagyszabású
mérnöki tervezési programba kezdtek a Csillagflottánál, melynek célja
egy transztér sebességekre is képes csillaghajó kifejlesztése volt. Ebbe
az új "Excelsior" osztályba a legfejlettebb számítógépeket, érzékelőket
és fegyver rendszereket építették volna be - ez lett volna egészen
egyszerűen az ismert űr legfejlettebb járműve. Sajnos azonban, miközben
az Excelsior nem meghajtással kapcsolatos rendszerei sikeresek voltak, a
transztérhajtómű program túl nagyratörőnek bizonyult. 2285-ben
indították el, és csak a főgépész szándékos szabotázsa akadályozta meg a
katasztrofális gondolarobbanást a hajó első útján. A gépeken végzett
elkövetkező évek munkája ellenére az Excelsiort kudarcnak nyilvánították
- soha nem hajtott végre sikeres próbarepülést és soha nem lépte át a
transztér küszöböt. A Csillagflotta teljesen leállította a transztér
programot 2287-ben, és a hajót egy normál térhajtóművel szerelték fel. Azonban
nem ez jelentette a Föderációs transztér technológia végét. 2372-ben a
USS Voyager legénysége két rövid űrsikló repülést hajtott végre 10-es
fokozattal - valójában meglovagolva a küszöböt, végtelen sebességgel
utazva. Azonban több igen jelentős probléma merült fel ezen megközelítés
révén: a Voyager kísérletben résztvevő tagjai komoly egészségügyi
problémákat tapasztaltak, beleértve a genetikai elváltozásokat is. A
Voyager-nek sikerült elküldenie ezeknek a repüléseknek néhány adatát a
Csillagflottának 2373-ban egy idegen kommunikációs antennán keresztül. A
technológiát elemző szakértők jelezték azt, hogy a Voyager által
tapasztalt nehézségek csupán a jéghegy csúcsát képezik. A garantált
genetikai károsodáson kívül az ilyenfajta transztér meghajtáshoz
kapcsolódó szubtéri mezők 85%-os halálozási arányt okoznak
repülésenként. Jelentős problémaként megmaradt még az ilyen meghajtást
használó jármű navigálása és éppen ezért még a pilóta nélküli szondák is
használhatatlannak bizonyultak. Bár többen
úgy vélik, hogy a transztérhajtómű lehetetlenség, a legfrissebb
kísérletek azt mutatják, hogy a transztéri utazás mégiscsak lehetséges.
2364-ben a USS Enterprise számos rövid transztér repülést hajtott végre
az Utazóként ismert idegen segítségével. 2369-ben a Borg harmadszor tört
be a föderációs űrbe a Lore nevű android parancsnoksága alatt. Ez
alkalommal a Borg egy olyan transztér járművet használt, amely képes
volt olyan járatok létrehozására, melyeken belül egy tárgy hihetetlen
sebességgel mozoghatott. A USS Enterprise belépett az egyik ilyen
járatba és egy rövid utazást tett 236.000.000 - szoros fénysebességgel.
Ezt a járművet, melyről úgy gondoljuk, hogy egy továbbfejlesztett
prototípus volt, később az Enterprise elpusztította. 2369-ben
a USS Enterprise-D tanúja volt a transztérfolyosó működésének, amelyet
egy borg hajó használt. Az Enterprise-nak tachíonok sugárzásával
sikerült aktiválnia egy borg transztérfolyosót. A folyosóban az hajó
legénysége felfedezte, hogy a szubtér olyan mértékben megváltozott, hogy
a normál térben lévő többszáz fényévnyi távolságok nagyban
lecsökkentek. A meghajtás e változatával a borg hajók 20-szor gyorsabban
haladhatnak, mint a Csillagflotta hajók. A Borg a transztérfolyosók
széles hálózatával rendelkezik az egész galaxisban, habár az egyes
folyosók csak néhány hónapig működnek, aztán újakat kell létrehozni.
A
USS Voyager legénysége - akik a saját transztérhajtóművükkel is
kísérleteztek 2372-ben - a Delta Kvadránsbeli útjuk során találkoztak a
Voth-ként ismert fajjal, amely képes a transztérváltásra. Egy tipikus
Voth hajó transztérhajtóművének segítségével a fénysebesség 200000
szeresére volt képes. A Voyager ez után találkozott a Borgokkal és
megerősítették azt, hogy a szabvány Borg Kockák is képesek az olyan
transztérjárat használatára, mint amilyent a Lore irányítása alatt álló
kísérleti jármű használt. Ez a hajtómű azonban sokkal lassabb, mint az,
amelyik Lore járművén volt, mely technológiát úgy tűnik a Borgok
félretettek a prototípus elvesztése után. A
USS Voyager Hétkilenced segítségével megpróbált transztérfolyosót
létrehozni, de nem sikerült. Viszont sikerült lopni a Borgtól egy
transztértekercset, amivel 20.000 fényévet meg is tudtak tenni, mielőtt
az tönkrement.
Amikor
Terrance professzor és Dr. Neltorr javaslatot tettek az ún. "TNG
skálára" úgy számolták ki a skálát, hogy egy tárgy sebességét - ideális
körülmények között - a szubtér tényező (faktor) növelésével adják meg a
felhasznált energia minden ezerszeres növekedésénél egészen 9-es
fokozatig. 9-es fokozat felett a hatványkitevő fokozatosan növekszik,
majd 10-es fokozathoz közeledve meredekebb lesz. 10-es fokozatnál a
hatványkitevő végtelen lesz - éppen ezért a 10-es fokozatot elérő tárgy
végtelen sebességű lesz, az univerzum minden pontján egyszerre
áthaladva. A szabvány térhajtóműveknek végtelen nagyságú energia
szükséges a 10-es fokozat eléréséhez - természetesen ez lehetetlen
feladatnak tűnik. A kor tudósai igen magabiztosan állítják azt, hogy a
10-es fokozat a legvégső legyőzethetetlen határ. 2269-ben
a Daystrom Intézetnél dolgozó tudósok a Terrance és Neltorr által
kidolgozott elméleti szubtér modelleket tovább fejlesztették. Rájöttek
arra, hogy matematikailag lehetőség van egy második szubtéri régióra,
amely a 10-es fokozat határától egy hasonló, 20-as fokozatnál lévő
határig terjed - egy olyan régió, amelyet a Daystrom Intézet sajtó
osztályának P.R. képviselője "transztéri terület"-nek nevezett el, mely
elnevezés pontatlansága ellenére találó.
2270-ben
az után rájöttek arra, hogy ez az elméleti transztéri terület is csak
egy része a teljes struktúrának. Az elmélet lehetővé teszi végtelen
számú ilyen domain létezését, mindegyik között egy szubtéri korláttal. A
2270-es évek elején nagy erőket fektettek be annak eldöntésére, hogy
ezek a transztéri területek csak elméleti szerkezetek-e, vagy valósak is
lehetnek. 2273-ban a Csillagflotta USS Wanderer nevű kutató hajója
végrehajtott egy szubtéri részecske disszipációs kísérletet, mely
döntőlen bizonyítatta azt, hogy a transztéri területek nemcsak hogy
léteznek, de az is lehetséges, hogy az anyag megkerülve a szubtéri
korlátot átlépjen a transztéri területre. Elméleti
és gyakorlati tanulmányok hamar megállapították azt, hogy 10-es fokozat
után infinitezimálisán közel van egy pont, ahol a szubtér faktor
kitevője végtelenről nullára zuhan, majd ismét fokozatosan emelkedik.
11-es fokozatnál a kitevő eléri a 123-t, mely után a normál szubtéri
görbe viselkedését tükrözi. 19-es fokozatnál a kitevő elkezd emelkedni,
és a 20-as fokozatnál ismét eléri a végtelent, hogy létrehozza a
következő szubtéri korlátot. Az egész folyamat megismétlődik a második
transztéri területen, majd a harmadikban, stb. Minden egyes területen a
hatványalap ' állandó ' értéke exponenciálisan emelkedik - 103 -tól a
szubtéri területen, 123-ra az első transztéri területen, 163-ra a
harmadikban, majd 243 -ra, 403-ra és igy tovább. A következő ábrán a szubtéri terület és az első két transztéri terület szubtér faktor sebességeit láthatjuk.
A Föderációs hajók szubtérmeghajtással maximum kb. 9.96-os fokozatú sebességet képesek elérni. Ez a sebesség a fénysebesség kb. 3000-szorosa, de elvben magasabb sebességre is képesek lehetnek. Ezt egy hatékonyabb szubtérhajtóművel is el lehet érni a szubtér eltorzításával - a meghajtás eme módját a Csillagflotta tudósai transztérmeghajtásnak nevezik. A transztérmeghajtás működése hasonlít egy féregjáratéhoz. A féregjárat a téridő kontinuum egy eltorzulása, amikor is két távoli terület egy járaton keresztül közel kerül egymáshoz. A transztérfolyosó is így működik, annyi különbséggel, hogy nem a szubtér az, amelyet meggörbítenek. Ahhoz, hogy keresztülhatoljanak a szubtéren és folyosót nyissanak a normál űrből, speciális részecskékre van szükség, a tachionokra. Amint megfelelő frekvenciájú tachionokat találtak, egy rés nyílik a normál űrből a szubtéren keresztül, ezzel egy transztérfolyosót hozva létre. A résbe szubtéri energia olyan nagy erővel áramlik, hogy bármit beránt, és hitetlen sebességre gyorsít, aki túl közel van.