|
| | |
| Féregjárat
A féregjárat egy szubtéri
híd, alagút két normál térben található távoli pont között. A
végpontjai közötti utazás a féregjárat általában sokkal rövidebb, mint a
normál térben, ezáltal a féregjáratok segítségével hatalmas
távolságokat - gyakran fényévek tízezreit - lehet megtenni percek alatt.
A féregjáratok ezáltal nagyon hasznosak
tudnak lenni, mint természetes útlevágások a galaxison keresztül, vagy
azon is túl. Sajnos a legtöbb ismert féregjárat nagyon instabil - a
végpontjuk megjósolhatatlan helyeken nyílhatnak meg az űrben. Ezek
utazás szempontjából teljesen használhatatlanok, hiszen nem tudni, hogy a
hajó hova érkezik, és nem biztos, hogy a féregjárat ott lesz a
visszaútra is. 2366-ban a Barzan a
rendszerükben egy látszólag stabil féregjáratot fedezett fel, amely a
Delta Kvadránsba vezetett - 70.000 fényévnyi távolságba. A Föderáció és
mások is meg akarták szerezni a használat jogát, hogy új lehetőségeket
nyissanak a felfedézesekre. Sajnos, kiderült, hogy a féregjárat másik
vége instabil. A Delta Kvadránsban lévő vége mozgásban volt, mint számos
normális féregjáraté; végül két ferengi tudós belezuhant a
féregjáratba, amikor az bezárult. 2369-ben
Sisko parancsnok a bajori rendszerben lévő Denorious-övben egy új
féregjáratra bukkant, amely 70.000 fényévnyire, a Gamma Kvadránsba
vezet. Történelmi feljegyzések szerint a féregjárat már 10.000 éve
létezik, ezzel ez az első teljesen stabil ismert féregjárat. A
felderítés során Sisko rájött a stabilitás okára - a bajori féregjárat
mesterséges, egy a lineáris időn és teren kívül létező idegen életforma
hozta létre. Siskonak sikerült meggyőznie az idegeneket - a bajoriak
által Prófétáknak nevezett lényeket -, hogy áthaladhassanak rajta,
felfedezve ezzel a Gamma Kvadránst. Sajnos ezzel később kapcsolatba
kerültek a Domíniummal is, és később kitört a Domínium háború is. A
Voyager, hogy minél előbb hazajuthasson, állandóan keresgélte a
féregjáratokat. 2371-ben találtak egyet, amely a Béta Kvadránsba
vezetett. Sajnos ez már ősöreg volt, és nagyon kicsi. A Voyager
legénységének sikerült kommunikációs és transzporter jeleket küldenie a
féregjáraton keresztül, és kapcsolatba léptek egy romulán tiszttel.
Azonban a féregjárat nemcsak a térben, hanem az időben is járat volt - a
másik vége 2351-be nyúlt. A Voyager felfedzete a Barzan féregjárat
másik végét is 2373-ban, de nem sikerült használni az instabil járatot. A
Föderáció komoly érdeklődést mutat mesterséges féregjáratok
létrehozásának irányába. A felújított Constitution osztály bizonyos
térhajtóműbeli kiegyensúlyozatlanságai létrehozhatták egy
féregjárat-változatot. Ez különösen veszélyes volt, mert a féregjárat
minden anyagot magába szívott maga körül a formálódása során. A
féregjárat megzavarta a hajó rendszereit, megnehezítve ezáltat a
veszélyes helyzetek elkerülését. Szerencsére ezek az esetek igen ritkák
voltak, habár az újonnan felújított Enterprise 2271-ben a V'Ger-incidens
alkalmán megtapasztalhatta ezt.
2372-ben
egy csapat érkezett a Deep Space Nine-ra, hogy létrehozzák az első
"szándékos" mesterséges féregjáratot. Sikerrel jártak, de problémák
jelentkeztek a szerkezet stabilitásában; a hatás a Defiant fedélzetén
balesetet okozott, és egy ember meghalt. A kutatások viszont
folytatódnak tovább.
| |
| | |
|
|