|
| | |
|
Constellation osztály
- Típusa:
- Cirkáló (elavult)
- Elkészült egységek:
- NCC-1974
USS Constellation, NCC-3890 USS Gettysburg, NCC-2593 USS Hathaway,
NCC-3069 USS Magellan, NCC-2893 USS Stargazer, NCC-9754 USS Victory
- Plusz 3 hajó épült, 5 maradt szolgálatban
- Építési időszak:
- 2283 - 2295-ig
- Méretek:
- Hossz: 231 méter
- Sugár: 135 méter
- Magasság: 65 méter
- Szintek száma: 11
- Tömeg: 250.000 tonna
- Legénység: 520 fő
- Fegyverzet:
- 16 db VIII-as típusú fézerágyú, teljes kimenet 7.500 TeraWatt
- 4 db 2. osztályú fotontorpedó-vető + 200 torpedó
- Védelmi rendszerek:
- Pajzsrendszer, teljes kapacitás 418.500 TeraJoule
- Standard duránium burkolat
- Standard szerkezeti integritás mező
- Sebesség:
- Normál utazósebesség: 6-os fokozat
- Maximális sebesség: 8.6-es fokozat
- Erősségi index (Galaxy osztály = 1.000):
- Sugárfegyver tűzerő : 150
- Torpedó tűzerő : 250
- Fegyverzet hatótávolsága és pontossága : 160
- Pajzs erőssége : 155
- Burkolat erőssége : 10
- Sebesség : 680
- Harci manőverezhetőség : 4.000
- Összesített erősségi index : 220
- Diplomáciai fokozat :
- 5
- Élettartam:
- 80 év
- Felújítási időszakok:
- Minimális: 18 hónaponként
- Standard: 7 évenként
- Jelentős: nincs előre eltervezett
A
Constellation osztály tervei a 2280-as években készültek, mint a
Constitution osztály modern ellenpárja. Hasonlóan a Constitutionhoz a
Constellation szükségességének ügye 2272-ben merült fel, amikor is egy
nagy hatótávolságú kutató-, tudományos-, és diplomáciai hajóra volt
szükség. Az új hajó képes volt arra, hogy eleget tegyen ezen
követelményeknek. Ráadásként a Constellationok harci képességei az
akkori romulán és klingon hajóknál is jobbak voltak. A
Constellationok kialakítása alapvető változást jelez a Csillagflotta
tervezési gyakorlatában. Ebben az időben a Csillagflotta komoly
problémákat fedezett fel a nehéz cirkálókon alkalmazott nagy léptékű
szerkezeti integritás mezőknél. A megoldás az volt, hogy építettek egy
kisebb hajót egy egybefüggő hajótesttel, amíg a nagyobb hajóknak két
hajótest egysége van, különálló szerkezeti integritás rendszerrel. Úgy
gondolták, hogy a Constellationnal a szerkezeti integritás rendszert
sikerül arra a pontra fejleszteni, hogy egy nehéz cirkáló belekerülhet
egyetlen hajótestbe. Ezzel sok kettőzést elkerülhettek, felszabadítva a
helyet az extra felszereléseknek, és növelték a kialakítás
hatékonyságát. Ráadásul a Constellationokat négy hajtómű gondolával
szerelték fel a szokványos kettő helyett - ez volt az első ilyen
Csillagflotta hajó. Ezzel nagyobb sebességet és manőverező-képességet
sikerült elérniük, és 15%-kal növelték az üzemanyag hatékonyságát. Ellenben
úgy tűnhet, hogy a Constellation tervezői túl sokat akartak fejleszteni
egy lépésben. Számos probléma merült fel az új térhajtómű
reaktormaggal, és számos hajónál észleltek különböző hibákat ennél a
rendszernél - pl. a USS Algeronnak háromszor is ki kellett dobni a
reaktormagot különféle vészhelyzetek miatt. A
Csillagflotta felismerte, hogy a Constellation osztály reaktormagja
egyszerűen nem képes előállítani a szükséges energiát meghibásodások
nélkül, ezért korlátozták a hajók energia kimenetét egy szoftverrel. Sajnos
ezzel igencsak megnyirbálták a Constellation osztály hajóinak számos
előnyét. A méretükhöz képest igen alacsony volt az energia ellátásuk, és
ez számos működésben éreztette rossz hatását. Ennek ellenére a
Csillagflotta nagyobb tömegben alkalmazta a Constellation osztályú
hajókat. Az évek során jó néhány kísérlet
történt az osztály hibáinak kiküszöbölésére, ezek közül némelyik
sikerrel zárult. 2300 és 2310 között 6 hajó kapott egy újonnan
fejlesztett reaktormagot, amelyik közel hasonló energiát termelt, mint
az eredeti. Más hajók új vezérlési szoftvert kaptak, amelyik
segítségével az energiát sikerült átlagosan 15%-kal növelni. Azonban,
ebben az időben az osztály már 20 éves lett, és már-már elavultnak
számított. Úgy döntöttek, hogy a hajók felújítása nem lenne elég
hatékony a felhasználandó források ismeretében, ezért erre nem is került
sor. 2330-as években a legtöbb hajót kivonták a szolgálatból, míg a
többi határmenti feladatokat láthatott el.
A legnagyobb karriert befutott Constellation
osztályú hajó a USS Stargazer volt. Ez volt az első Jean-Luc Picard
kapitány által vezetett hajó. A Stargazer volt az első Csillagflotta
hajó, amely bemutatta a Picard-manővert, amellyel sikeresen
elpusztította az őt megtámadó ferengi hajót. A Stargazer súlyos károkat
szenvedett. 2364-ben végül felújították, és most a Flotta Múzeumban
található.
| |
| | |
|
|