Deflektor
Habár az űrt legtöbbször "üresnek" gondoljuk,
valójában nagy számú anyagrészecske található a bolygóközi és a
csillagközi térben. Az anyagok legtöbbje atom méretű, de az atomok akár
mikrometeorokká vagy hasonló szerkezetekké is összeállhatnak. Ezek
mindegyike potenciális veszélyt jelent a védtelen űrhajóra, amely magas
valóságos vagy görbületi sebességgel halad; egy a fénysebesség
negyedrészével repülő egy grammnyi tárgy kinetikus energiája eléri a 2.8
TeraJoulest, amely elegendő ahhoz, hogy átüssön egy méter vastag
tritániumot. A navigációs defletkort arra
tervezték, hogy megvédje a hajót az ilyen veszélyektől. A vonósugár
technológia mellékágaként a navigációs deflektor graviton polarizációs
generátort használ, hogy tápláljon egy szubtérmező torzulás erősítőt,
amellyel egy "erősugarat" vetít ki a hajó elé. Ez elegendő arra, hogy
eltérítse a legtöbb anyagot a hajó útjából, mielőtt az becsapódhatna. A
navigációs deflektor általában a hajó egyik legnagyobb része, főleg
akkor, ha egy nagy érzékelőcsoporttal is kombinálják. A Föderációs
csillaghajóin a deflektor egy nagy lapos vagy homorú terület, és
általában a hajtómű-szekció elején található. A deflektorok nagyjából 7
fokkal el lehet tekerni a normális állapotához képest. A
szubtértekercsek segítségével vágják két részre a deflektor kimenetet.
Először ötös csoportokból álló parabolikus pajzsok fésülik át a hajó
előtti területet kb. 2 km-es távolságig. Ezek a pajzsok nagyon kicsi
erejűek, de elegendők arra, hogy eltérítsék a hidrogén atomokat, és
egyéb szubmikronikus részecskéket. Amikor a hajók fénysebesség felett
utaznak, és egyes részecskék eltalálják ezeket a mezőket, a részecskék
nagyon gyorsan utaznak át a pajzsok felületén és a hajó szubtérmezőjén;
emiatt fluoreszkálni kezdenek, létrehozva egy "szivárvány sávot". Ezek a
sávok annyira fényesek, hogy gyakran összetévesztik őket a
csillagokkal! A navigációs pajzsoknak más
érdekes tulajdonságuk is van: immúnisak a lézerfegyverzet támadására. Ez
a transzstatikus fluxus hatás miatt van, ami a deflekciós eljárás egy
mellékterméke. Amikor lézersugár összeütközik a deflektormezővel, a
hatás létrehoz egy kicsi átjárót a szubtérbe, és a lézersugár
ártalmatlanul került át ebbe a régióba. Mivel a sugár nem képes sokáig a
szubtérben maradni, ezért pár milliszekundummal később ki is kerül
onnan - több fénymásodperccel arrébb. Ennek is köszönhető, hogy már
egyetlen nagyobb hatalom sem használ lézert.
A navigációs deflektor rendszer másik része az erős vonó/eltérítő sugár, amely több ezer kilométeres távolságokig tisztítja meg a hajó előtti teret. Ez minden nagyobb tárgyat ellök az útból, amelyek ütközési veszélyt jelentenének.